Een fijne reisroute voor twee weken in Sri Lanka

Voor wie zich afvraagt welke kant van Sri Lanka we gezien hebben: we maakten een roadtrip. Twee weken. Ik neem je even mee op sleeptouw. Langs onze reisroute en ons reisverhaal. In ’t kort. Mét foto’s!

Maar misschien eerst …

Waar ligt Sri Lanka?

Sri Lanka wordt ook wel de ’traan van India’ genoemd.  Een blik op de kaart en de vorm van het eiland maakt je onmiddellijk duidelijk waarom.

Het land is twee keer zo groot als België en telt ook dubbel zoveel inwoners. Maar er is nog veel meer natuur dan hier. Vanuit de lucht is de aanblik van al dat groen al betoverend!

Sri Lanka ligt iets boven de evenaar en dat is duidelijk te merken. De temperatuur en de luchtvochtigheid zijn bijna dag en nacht even hoog ( voor ons, noorderlingen, althans). Er zijn twee grote moessonperiodes, in april zaten we daar net tussenin. Wat niet wil zeggen dat je dan geen regenscherm nodig hebt…

Mihintale -Sri Lanka

Mihintale - Sri Lanka
Waterkieken gespot bij Mihintale . Mét zonnehoedje! 😀

Onze reisroute in Sri Lanka

• Vertrekpunt Colombo/Negombo

Zoals ik in mijn vorige bericht al schreef, was het even aanpassen. Onze eerste cultuurshock kregen we bij aankomst in Negombo. De kennismaking met Azië. Ik was al blij dat we niet in Colombo verbleven die eerste dagen! In het oude vissersstadje Negombo verkenden we de levendige vismarkt, de kanalen, en de Sri Lankese cultuur (inclusief ongeschreven verkeersregels). Doorheen de stad ontdekten we ook tempels, moskeeën, en kerken van uiteenlopende religies. Een indrukwekkende onderdompeling in een andere cultuur!

Daarna begonnen we aan onze roadtrip.

• ‘First city’ Anuradhapura

De eerste hoofdstad van Sri Lanka (3de E voor Chr) is nu nog altijd een pelgrimsoord voor boeddhisten. We leerden al direct dat schoenen en hoofddeksels uit (en af) moeten op het tempeldomein. Ook al is het 40°C.

En dat pelgrims bij voorkeur wit dragen, als teken van openheid en respect. Felgekleurde kleren blijven in de koffer.

We bewonderden witte stoepa’s, historische tempels en ademden de geur in van wierook, lotus en jasmijn.

De dag vloog voorbij en we renden tegen de avond in een tropisch onweer én op blote voeten de trappen op van de heilige plek Mihintale. Ondanks de invallende duisternis (om 18u) vonden we daarna toch de auto terug en raakten we weer veilig in het hotel.

ANuradhapura
een stoepa in baksteen (Anuradhapura)

Op blote voeten verder in het heiligdom – vergeet geen sokken als je je voeten niet wil verbranden…
  • Sigiriya en Polonnaruwa

Het bezoek aan de beroemde Leeuwenrots was één van de hoogtepunten van onze reis. We moesten er ontiegelijk vroeg voor uit de veren. En ondanks het vroege uur was de brandende zon al enthousiast van de partij. Maar al ons kostbare zweet werd met plezier geplengd voor de meest fantastische klim naar de ruïnes van het fort (of klooster?) uit de 5de eeuw. Bovenop de 200 m hoge granieten rotsmassa in de jungle. Onderweg staarden we vol bewondering naar de prachtige muurschilderingen van dansende nimfen. Eenmaal boven werden we pas echt sprakeloos van het onbeschrijflijk mooie uitzicht. Lees hier over onze beklimming van de Leeuwenrots.

Om 9u15 waren we terug in het hotel. Op tijd voor het ontbijt.

Sigiriya
Via het voormalige tuinencomplex op weg naar de Leeuwenrots
Sigyria Rock
Steil steiler steilst – nog even volhouden.
sigiriya Sri Lanka
Niet in beelden te vatten: de wereld vanaf Sigiriya Rock

’s Namiddags snoven we nog wat cultuur op in ’the second city’, Polonnaruwa.  Vandaag is de hoofdstad uit de 11de eeuw voornamelijk een uitgestrekt complex met tempelruïnes en prachtige beelden.

Polonnaruwa
tempelcomplex van Polonnaruwa
tempels Polonnaruwa
Het wordt een gewoonte: schoenen uit/schoenen aan – repeat.
  • Minneriya National Park

De volgende ochtend was er weer van uitslapen geen sprake, want we zouden Minneriya National Park bezoeken. Met jeep en al :).

En we hadden geluk. We ontmoetten verschillende solo-reizende olifanten. En een kudde!

Minneriya NP

Later op de dag reden we door naar …

• Dambulla en Knuckles Mountains

Om bij de rotstempel uit de tweede eeuw voor Christus te geraken in Dambulla, was het zoals gewoonlijk weer trappenlopen.

Maar hoe duidelijk is het dat deze plek UNESCO-werelderfgoed is (net als de rots van Sigiriya). De reusachtige muur- en plafondschilderingen zijn gewoonweg prachtig!

Dambulla

Daarna zigzagden we de bergen in, naar de Knuckles Mountain Range. In het Singalees: “Dumbara Kanduvetiya” – de “Mistige Bergen”. En die naam is niet gestolen (cfr. foto). We verbleven er in een luxe-tent tussen de theeplantages op 1300 meter. Het uitzicht was er onvergetelijk!

Knuckles Mountains
Knuckles Mountains – uitzichten als in een droom
  • De heilige stad Kandy

Vervolgens zetten we koers naar Kandy, de vroegere hoofdstad (de “third city”) en de favoriete stad van onze gids. Wij waren er te kort om een goed beeld te krijgen van de stad. Maar het bezoek aan de Tempel van de Tand en de botanische tuin zou ik zo over doen! 10 tips voor je bezoek aan Kandy.

Kandy
het paleis in de tempel van de Heilige Tand in Kandy
Kandy, botanische tuin – alles is er groot en kleurig
  • Nuwara Eliya en Ella

Daarna trokken we (alweer zigzaggend) naar het bergstadje Nuwara Eliya. Midden tussen de theeplantages. We bezochten ook zo’n plantage. Alleen was ik half groggy van de Touristilpillen tegen reisziekte. Geen erg beklijvende herinneringen dus :).

Eén keer aangekomen hadden we echter tijd om in alle rust de sporen van de Britse koloniale tijd in het stadje te checken. Omdat het Singalees nieuwjaar was, werden er zelfs horseraces georganiseerd. Compleet met notabelen. Met Ascot-hoed, of course.

Daarna namen we de plaatselijke trein naar Ella: een bijzondere belevenis! Drie uur treinen om dertig kilometer af te leggen. Maar een ongelooflijke aanrader.  Het stadje zelf ligt op 1800 meter en het klimaat is er minder vochtig en heet. Geniet hier mee van onze treinreis.

Ella Sri Lanka
het hoogland rond Ella
  • Yala National Park en Mirissa

Tot slot daalden we af naar de kust. De rijstvelden, rubber- en katoenplantages gleden voor onze ogen voorbij.

Yala National Park is het grootste natuurpark in Sri Lanka en is één van de beste plaatsen ter wereld om luipaarden te zien. Zo goed als elke reisgids en website raadt dit park aan. Gevolg: we reden in een colonne van wel 15 auto’s door dit park … Niet echt de ideale omstandigheden om schuwe luipaarden te spotten. Mijn advies: kies liever een klein, minder bekend nationaal park dan de grote namen uit de boekjes!

In Mirissa kwamen we een paar dagen op adem van alle belevenissen. En ontdekten er schildpadeieren op het strand!

Yala National Park - Sri Lanka
buffels in Yala National Park
Mirissa beach Sri Lanka
zonsondergang bij Mirissa
  • Galle

Op weg naar Colombo International Airport stopten we nog in het historisch centrum van Galle. Het Oud-Hollandse fort, de Nederlandse straatnamen, de vuurtoren en de Groote Kerk brachten Europa al een stukje dichterbij. En voor we het wisten, zaten we alweer op het vliegtuig.

Met een hoofd en een koffer vol prachtige reisherinneringen.

Sri Lanka Galle

Nieuwsgierig naar meer? Lees ook:

11 thoughts on “Een fijne reisroute voor twee weken in Sri Lanka

Altijd fijn om je reactie te lezen: